Yrittäjä, et ole yksin!

28.12.2023

Kirjoittaja: Kari I. Mattila (Yrityskummi ja MYRYn asiantuntija, osaamisen kehittäminen)

Kauppa ei käy, asiakkaat eivät toimi kuten ennen. Oletko sinä törmännyt tuollaiseen tilanteeseen, tai ehkä jopa juuri nyt tuossa tilanteessa?

Yrityskummina saamani asiakas, kutsun häntä tässä Pirkoksi, oli tuollaisessa tilanteessa, kun aloitimme yhteisen matkamme. Pirkon yrityksellä oli pitkä ja vakaa historia, mutta asiakkaissa ja ympärillä olevassa yhteiskunnassa tapahtui muutoksia, jotka vähensivät myyntiä.
Pirkko käytti Facebook-mainontaa ja oli myös lähettänyt asiakkailleen sähköpostia. Mutta nuo aiemmin toimineet työkalut eivät tuoneet kaivattua myyntiä. Pirkolla oli säästöjä, joten tilanne ei ollut akuutti. 

Jotain piti kuitenkin tehdä, sillä säästöt (ja puolison säästöt) eivät riittäisi määräänsä pidempään.
Pirkko otti siis yhteyttä minuun. Me lähdimme työstämään useampia asioita. Ihan ensimmäiseksi selvitimme, kuinka kiire muutoksella oli. Pirkon tapauksessa aikaa onneksi oli hyvinkin yli puoli vuotta. Jos aika olisi ollut viikoissa, niin silloin olisi ollut tarpeen ottaa käyttöön esim. Yrittäjän talousapu -palveluun kuuluvia ratkaisuja.

Koska meillä oli aikaa, kartoitimme vaihtoehdot monipuolisesti. Mitä liiketilalle ja sen kalustolle voi tehdä? Miten muuttaa markkinointia niin, että saadaan uusia asiakkuuksia ja vanhat asiakkaat ostamaan enemmän? Mitä sellaisia tarpeita asiakkailla on, joihin Pirkon osaamisella pystyisi vastaamaan? Voisiko Pirkon tuotteita ja palveluja jakaa asiakkaille uusilla tavoille? Monia kysymyksiä ratkottavaksi, mutta meillä oli onneksi aikaa. Pirkko matkan varrella totesi useampaan kertaan: ”enpä ollut ajatellutkaan asiaa tuosta näkökulmasta”. 

Ja tässä on se juttu, josta haluan sinulle kertoa. Tiedätkö pakopelihuoneet? Ne ovat yksi esimerkki siitä, miten toinen näkökulma vaikuttaa merkittävän positiivisesti ongelmien ratkaisemisessa ja vaihtoehtojen löytämisessä. Toisen näkökulman hyötyjä ovat myös tieteelliset tutkimukset toistuvasti todistaneet. 

Yrittäjänä sinulla on mahdollisuus ILMAISEKSI käyttää asiantuntijoita apunasi, kun tilanne on vaikea ja tarvitset toista näkökulmaa. Et ehkä ole vielä kuullut Yrittäjän talousapu -palvelusta tai Yrityskummeista? Muun muassa nämä palvelut ovat käytettävissäsi, luottamuksella ja silloin kun sinusta siltä tuntuu!

Pirkko haki tukea silloin, kun vaikeudet olivat vasta nostamassa päätään. Ja juuri siinä oli se juju. Hakemalla apua ajoissa ehditään tehdä oikeita ratkaisuja. Vaikka se ratkaisu olisi rajukin, esimerkiksi yrityksen lopettaminen, niin senkin voi tehdä tuskassa ja kiireellä tai harkitusti ja hallitusti. Tuska ja kiire tarkoittaa suurempia taloudellisia menetyksiä sekä henkilökohtaista kärsimystä. Hallittu tarkoittaa talouden ja prosessin hallintaa ja sen kautta selkeää polkua myös lopetettavan yrityksen jälkeiseen elämään.

Kumpaa sinä haluat? Tänään on oikea päivä hankkia toinen näkökulma!

Suomen Yrityskummit tarjoaa vertaistukea ja apua yrittäjälle. Yrityskummi toimii vapaaehtoispohjalta ja palvelu on yrittäjälle maksutonta. Voit hakea itsellesi yrityskummia täyttämällä hakemuksen Yrityskummien verkkosivuilla yrityskummit.fi.

Yrittäjän talousapu -palvelu tarjoaa neuvontaa pk-yrittäjille talous- ja maksuvaikeuksiin ja niiden ehkäisyyn liittyen. Yrittäjän talousapu -neuvontapalvelu palvelee ma–pe klo 9–16.15 numerossa 0295 024 880 (pvm/mpm). Yhteydenottopyynnön palveluun voi jättää lomakkeen avulla 24/7 osoitteessa yrittajantalousapu.fi

Yritys-Suomi -puhelinpalvelu palvelee yrittäjyyteen ja julkisiin yritys- ja työnantajapalveluihin liittyvissä kysymyksissä puhelimen ja chatin välityksellä arkisin klo 9–16.15 numerossa 0295 020 500 (pvm/mpm).