5 + 1 SEO-vinkkiä mikroyrittäjälle

26.4.2024

5+1 tärkeintä SEO-vinkkiä mikroyrittäjälle – näin parannat näkyvyyttäsi Googlen hakutuloksissa!

Kirjoittaja: Krista Hakala, yrittäjä, Meio Oy 

Mitä hakukoneoptimointi eli SEO oikein on ja miksi se on niin tärkeää?

Hakukoneoptimointi eli SEO (Search Engine Optimization) on prosessi, jolla parannetaan verkkosivuston näkyvyyttä hakukoneiden orgaanisissa (eli maksuttomissa) hakutuloksissa. Sen tavoitteena on houkutella sivustolle enemmän laadukasta liikennettä, kasvattaa näkyvyyttä ja lopulta myös liiketoiminnan tuloksia.

Nykypäivänä SEO on keskeinen osa digitaalista markkinointia, sillä se auttaa varmistamaan, että sivustosi tavoittaa kohderyhmänsä tehokkaasti. Google on edelleen ensisijainen kanava, josta ihmiset etsivät tietoa palveluista ja tuotteista. Käyttäjät luottavat orgaanisiin hakutuloksiin enemmän kuin maksettuihin mainoksiin, minkä vuoksi mahdollisimman korkea sijoitus orgaanisissa tuloksissa on tärkeää (vain alle 1 prosentti siirtyy Googlen toiselle hakutulossivulle).

Varsinkin pien- ja mikroyrittäjille hakukoneoptimointi tarjoaa erittäin kustannustehokkaan tavan sekä mahdollisuuden kilpailla näkyvyydestä, jopa myös isoja toimijoita vastaan.

Yli 200 tekijää, jotka vaikuttavat hakukonenäkyvyyteesi

Googlessa hakutuloksien järjestys perustuu yli 200 eri kriteeriin, joilla on vaikutusta hakukonenäkyvyyteen – eli kokonaisuuteen vaikuttavat kymmenet, jopa sadat yksityiskohdat eri painoarvoilla, ja nekin riippuvat aina tilanteesta ja sivustosta (koska jokainen sivusto on aina oma uniikki kokonaisuus).

Kun haluat panostaa näkyvyyteesi ja yrityksen kasvuun, voi olla hyvä idea palkata hakukoneoptimoinnin ammattilainen – mutta mikroyrittäjä pääsee jo todella hyvään alkuun, laittamalla itse muutamat perusasiat kuntoon. Tähän artikkeliin olen koonnut tehokkaimmat ja keskeisimmät SEO-vinkit, jotka auttavat sinua optimoimaan sivustosi paremmin hakukoneiden löydettäväksi – aloittaa voit vaikka heti!

5 +1 tärkeintä SEO-vinkkiä

1. Selvitä yrityksellesi tärkeimmät avainsanat
Hakukoneoptimoinnissa oikeat avainsanat ovat kaiken ydin – ilman avainsanatutkimusta hakukoneoptimointia ei kannata lähteä edes tekemään.

Avainsanatutkimus on prosessi, jossa etsitään ja analysoidaan hakusanoja ja ‑lausekkeita, joita ihmiset käyttävät Google-hakuja tehdessään. Tarkoitus on löytää ne keskeisimmät avainsanat, joita käyttäjät hakukoneessa käyttävät, kun he etsivät tarjoamaasi.
Jos et ole aiemmin tehnyt avainsanatutkimusta, löydät täältä selkeän ja kattavan oppaan avainsanatutkimuksen toteutukseen.
Oikeiden avainsanojen ymmärtäminen ja käyttö auttaa kohdentamaan sisältösi niin, että se tavoittaa ja houkuttelee potentiaalisia asiakkaita, tehostaen näin verkkosivustosi näkyvyyttä hakukoneissa.

Edes ykkössijoitus Googlessa ei tuo liikennettä sivustollesi, eikä asiakkaita, JOS kyseisellä avainsanalla ei yksinkertaisesti tehdä hakuja (tai jos hakuja kuukausittain tehdään vain äärimmäisen vähän). Ja toisaalta jotkin hyvin yleiset avainsanat voivat olla niin kilpailtuja, ettei sijoituksista ole kannattavaa lähteä kilpailemaan.

Esimerkiksi avainsanalla ”taloushallinnon ammattilainen” tehdään vain noin 10 hakua / kk, kun taas avainsanalla ”kirjanpitäjä” tehdään kuukausittain 2400 hakua. Jos olet kirjanpitäjä, voisit hyödyntää tätä jälkimmäistä avainsanaa ja mahdollisesti vielä avainsanan long tail -muotoa (eli kuvaavampaa/tarkempaa muotoa, joka on varmasti myös vähemmän kilpailtu) kuten esimerkiksi ”kirjanpitäjä Helsinki”, jos toimisit siis Helsingissä.

2. Sisältöjen hakukoneoptimointi
Google haluaa tarjota käyttäjilleen mahdollisimman osuvaa ja laadukasta sisältöä, siksi oman sivuston sisältöihin on kannattavaa panostaa. Laadukas ja optimoitu sisältö parantaa sijoituksiasi hakutuloksissa, houkutellen enemmän ja laadukkaampaa liikennettä sivustollesi. Jokaisella yksittäisellä sivulla tulisi keskittyä vain yhteen pääavainsanaan ja aiheeseen (jos tarjoat esimerkiksi erilaisia palveluita, kannattaa kaikki palvelut pilkkoa omille sivuilleen).

Pääavainsanan lisäksi voit sisällyttää sivulle myös aiheeseen liittyviä toissijaisia avainsanoja, jotka tukevat ja täydentävät pääaihetta. Tämä auttaa hahmottamaan sivun sisältöä sekä tehostaa sen löydettävyyttä hakukoneissa, samalla se tarjoaa käyttäjille monipuolisempaa tietoa aiheesta. Pääavainsana on hyvä sijoittaa tekstisisällössä erityisesti pääotsikkoon (H1 otsikkoon), väliotsikoihin (myös toissijaiset avainsanat) ja leipätekstiin. Avainsanaa ei kuitenkaan kannata yrittää väkisin liikaa toistella – on tärkeä muistaa, että tekstit tulisi aina kirjoittaa ensisijaisesti asiakkaallesi, ei hakukoneille.

Pyri siis tarjoamaan käyttäjillesi arvokasta ja informatiivista sisältöä, joka vastaa heidän kysymyksiinsä mahdollisimman hyvin.

3. Päivitä uniikit metatiedot kaikille tärkeille sivuille
Metatiedot eli meta title ja meta description näkyvät hakukoneen hakutuloksissa, sivun otsikkona ja lyhyenä kuvauksena. Sivun title on hakukoneoptimoinnissa yksi tärkeimmistä yksittäisistä elementeistä, sillä se kertoo sekä käyttäjälle että hakukoneelle, mistä sivullasi on kyse.

Metatietojen on tärkeää olla informatiivisia, houkuttelevia, selkeitä ja sisältää keskeiset avainsanat (muista aina lisätä titleen sivun pääavainsana). Kuvaukseen on hyvä lisätä myös CTA-kehote mukaan, joka houkuttelee hakukoneen käyttäjän klikkaamaan linkkiä.

Metatietojen tehtävä on kertoa ytimekkäästi jokaisen yksittäisen sivun sisällöstä – hyvin muotoillut metatiedot ovat paikkasi erottua joukosta!

4. Kuvien optimointi
Kuvatiedostojen koko vaikuttaa sivujesi latausaikaan ja käyttäjäystävällisyyteen sekä näin ollen suoraan myös hakukonenäkyvyyteesi – tästä syystä kaikki sivustoltasi löytyvät kuvat kannattaa optimoida.
Kuvien pitää olla hyvälaatuisia ja tarkkoja, mutta ylisuuria kuvatiedostoja ei missään nimessä kannata sivustolle lisätä, koska ne hidastavat sivustoasi huomattavasti. Eli ennen kuin siirrät kuvatiedostoja sivustollesi, kannattaa kuvatiedostot aina pienentää (ja kompressoida), jotta sivustosi latausnopeus pysyisi kohtuullisena.

Kuvan tiedostonimen tulisi olla myös mahdollisimman kuvaava ja parhaassa tapauksessa sisältää sivun keskeisimpiä avainsanoja. Kun kuvatiedosto on nimetty hyvin, nostaa se mahdollisuuksia nousta myös hakutuloksiin kuvahaun puolella. Jos sivustoltasi löytyvän kuvan tiedostonimi on esimerkiksi IMG_2024033, ei nimi kerro hakukoneille mitään, eivätkä hakukoneet silloin ymmärrä, että millaisten hakujen yhteydessä kuvaa olisi hyvä näyttää.

Kuville kannattaa määrittää myös ALT-teksti eli teksti, joka näkyy kuvan tilalla esimerkiksi silloin, kun kuvaa ei voida syystä tai toisesta näyttää (ALT-tekstit auttavat myös hakukonenäkyvyydessä).

5. Sivuston rakenne, sisäiset linkit ja URL-osoitteet
Selkeä rakenne auttaa käyttäjiä navigoimaan sivustolla vaivattomasti, lisäksi se auttaa myös hakukoneita ymmärtämään sivustosi sisällön ja aihealueet paremmin. Etusivulta kannattaa linkittää kaikille tärkeimmille sivuille, lisäksi kaikki tärkeä sisältö tulisi löytyä maksimissaan 2–3 klikkauksen päästä. Mitä useampi linkki osoittaa tietylle sivullesi, sitä tärkeämmäksi Google sivun tulkitsee.

Sisäisten linkkien avulla ohjaat myös asiakasta etenemään ostopolulla. Varmista myös, että käyttämäsi URL- osoitteet ovat mahdollisimman selkeitä ja ymmärrettäviä. URL-osoitteeseen kannattaa pyrkiä sisällyttämään myös sivun avainsana. Esimerkiksi URL-osoite ”www.domainisi.fi/kylpyhuoneremontit” on huomattavasti kuvaavampi kuin esimerkiksi ”www.domainisi.fi/2024-03-08/49668”.
HUOM! Jos muutat olemassa olevia URL-osoitteitasi, muista aina uudelleenohjata vanhat linkit uusiin!

Bonusvinkki: Hyödynnä Googlen Business Profile -tili

Google Business Profile on tehokas ja maksuton työkalu. Saadaksesi yrityksesi verkkosivun näkymään esimerkiksi Google Maps ‑palvelun kartalla, tarvitset sitä varten Business Profile ‑tilin. Täytä profiilisi tiedot kattavasti ja sisällytä mukaan tärkeimmät avainsanasi, parantaaksesi löydettävyyttä. Erityisen tärkeää tämä on paikallisille yrityksille, mutta erittäin hyödyllistä myös valtakunnallisesti toimiville yrityksille. Eli varmista, että yrityksesi Google Business ‑profiili on päivitetty, ajan tasalla ja hyvin optimoitu. Tämä auttaa myös Googlea ymmärtämään, mihin paikallisiin hakuihin yrityksesi tulisi liittyä.

Toivottavasti sait tästä artikkelista intoa ja uusia ideoita hakukonenäkyvyytesi parantamiseen!

Jos haluat sukeltaa vielä syvemmälle hakukoneoptimoinnin maailmaan, löydät blogistani kattavan tietopaketin hakukoneoptimoinnista
Varsinkin mikroyritykselle toimivat ja hyvin löytyvät kotisivut ovat todella tärkeät, ja siksi niihin kannattaa panostaa!


5+1 tärkeintä SEO-vinkkiä mikroyrittäjälle – näin parannat näkyvyyttäsi Googlen hakutuloksissa